2013. január 24., csütörtök

Gulyásleves - klasszikusok

Ráálltam az egyszerű ízekre. Ezen a héten paprikás krumpli, frankfurti leves és gulyásleves követték egymást. Jól esik a találkozás ezekkel a zsigereinkben is ott lévő ízekkel. Sokáig nem főztem magyaros ételeket, aztán kérésre elkezdtem és rájöttem, hogy imádok nokedlit csinálni, a pörköltöt a kisujjamból kirázom, a gulyáslevesnek pedig a szakértője vagyok. Minden fennhang nélkül! Magam is meglepődtem, hogy elsőre mennyire jól sikerültek ezek az ételek.
Továbbra is mondom, az alapanyag választáson áll vagy borul az egész. A mai gulyásleveshez álomszép, cafatoktól, fölösleges zsírtól mentes marhalábszárat kaptam. A hentes már messziről kacsintgat, múltkor rá akart beszélni egy angus bélszínre, 12ezer Ft/kg. Nagyon szívesen megkósoltam volna, de egy kis szeletért épp sokalltam 2100 Forintot. Majd egyszer!



Bár hagyományos ételről beszélünk, részemről nem marad ki belőle egy kis őrölt koriander. A héten mindenbe tettem és mondhatom, a mai modern konyha alapfelszereltsége. Hideg napokon kiválóan melegít. Nem érződik markánsan, csak plusz ízt hozzátesz. Ahogy a nagyok mondják: kerekíti. Kipróbálhatod otthon, nélküle és vele... sokkal inkább ott marad az íz a szádban, élvezetesebb lesz.

A recept:

50 dkg marhahús, egyébként pulykából is ugyanilyen finom
3 ek mangalica zsír
2 fej vöröshagyma
4 fej krumpli
4 szál sárgarépa
1 kis szál fehérrépa
zeller zöldje, vagy zellergumó
1 db paprika (aki szereti, lehet csípős)
2 db paradicsom
só, bors, köménymag, őrölt pirospaprika

A zsírt felhevítem vastag aljú lábasban. Rádobom a mini kockára vágott vöröshagymát és egy csipet só kíséretében elkezdem pirítani. Közben a húst apró kockára vágom, a krumplit, répát hámozom és tetszőleges formára vágom. Édesanyám a répát vékony csíkokra vágja, én kis karikára vagy fél karikára. A krumplit apró kockára. A fehérrépát is kockázom, akár két darabban belefőzöm - csak az íze fő bele, enni nem mindenki szereti.
Amikor a hagyma aranybarna színt kap, belezuttyintom a húst és fehéredésig párolom. Zsírjára visszapirítom, ekkor a darabolt TV paprikát is hozzáadom. Tovább pirítom, jöhet a félbevágott paradicsom. Ha kevés lenne a leve, bár a hús enged magából eleget, akkor meleg vízzel előzöm meg, hogy odakapjon.
Megszórom őrölt köménnyel, pirospaprikával, őrölt korianderrel, kevés borssal, felöntöm vízzel és elkezdem főzni. Kicsivel később beleteszem a zöldségeket,majd alacsony lángon, lefedve nekiveselkedek az órákon át tartó bugyogtatásnak. (Közben teszek, veszek, rizsfelfújtat készítek... második fogás gyanánt.) Ahogy haladunk előre, a leves egyre sűrűsödik, a hús puhul, a zöldségek vajpuhák lesznek. Óvatosan kavarom, nehogy széttörjem a zöldségeket.
Nekem minimum 2,5 órát volt a tűzön, de simán hagytam volna 3 órán túl is, ha nem lettünk volna annyira éhesek.










Friss, félbarna, ropogós héjú kenyérrel ettük. Annyira jól esett, hogy simán ennék holnap pörköltet... csak a változatosság kedvéért.



1 megjegyzés: