2013. január 10., csütörtök

Gazdagító lencse

Nem vagyok babonás, de újév első napján mindig eszem lencsét. Tehát babonás vagyok... Ha nem is ezért, csak önmagáért is jó étek. Szeretem az ízét, és sokféleképpen variálható. A szokással ellentétben nem igényel egy napos áztatást, sőt áztatást sem. Egy óra, vagy amíg előkészülsz a hozzávalóval, pont elég neki. Hamar megfő, közben elkészítheted a feltétet, vagy a kanapéra kucorodhatsz egy jó könyvvel.

A recept:

1 fej hagyma
löttyintés olívaolaj
50 dkg lencse
3-4 babérlevél
só, bors, őrölt koriander, őrölt kömény
1 tk pirospaprika
mustár

A hagymát apróra vágom. Mostanában késes robotgéppel pillanatok alatt milliméter nagyságú szeletkéket kapok. A felhevített olívaolajra dobom, vigyázat, sercegni fog, esetleg köpködhet is. A késes robotgép a hagyma víztartalmát igencsak kicsapja, ezért tovább tart az üvegesre párolás. Kevés sót hozzátéve megakadályozhatjuk, hogy leégjen a hagyma.
Amikor a víz elpárolgott, pirospaprikát szórok rá, és tovább fűszerezem borssal, babérlevéllel, kevés korianderrel és köménnyel. Utóbbi kettőből csak az ízek kerekítése végett teszek hozzá, egyébként nagyon jól passzolnak a lencsével. A fűszerekkel szórt hagymát visszateszem a tűzre és kicsit felhevítem, így adják ki igazi aromájukat. Beleteszem a leszűrt és átmosott lencsét. Felengedem kicsivel több vízzel, mint ami ellepi, majd feltekerem a lángot, fedővel lefedem, hogy hamar felforrjon. A víz mennyiségét még nem tapasztaltam ki, igazság szerint nem is figyeltem rá, "csak úgy" főztem... mindenesetre figyelj rá, mert hamar leéghet a lencse. Amikor felforrt, akkorára veszem a lángot, hogy kedvesen bugyogjon a lencsefőzelék. Nem szabad gyorsan főzni, mert itt is érvényes, hogy zavaros lesz és ázott ízű, valamint szétesnek a lencseszemek. Ha szükséges, sóval ízesítem.
Nem hagyom nagyon magára, időnként megkeverem és megdícsérem a kis lencseszemeket, hogy milyen ügyesen főnek.
A lencse főzési ideje, egy órás áztatással kb. 30-40 perc, lencsétől függően lehet több is.
Puhulás után egy merőkanálnyit kiveszek a főzelékből, elkeverem benne a mustárt, és visszateszem  a főzelékbe. Én ecettel soha nem próbáltam, ennyire savanyítani nem szeretem.
Nem passzírozom, nem turmixolom, nem rakok hozzá lisztet, sem tejfölt... csak úgy magában, egyszerűen.

Mosolygós, boldog új évet kívánok!


A lencséről azt mondják, nem fogyókúrás étel. Szerintem ez tökmindegy, ha ízlik és jól esik, akkor enni kell (persze kivétel ez alól a junk food). A lencse tápanyagokban dús, jól emészthető és tele van növényi fehérjével. Már ezért is jó enni, a karácsonyi időszak után nem igazán vágyunk húsra, de a fehérje nélkülözhetetlen az étrendből és könnyed táplálék lesz gyomrunknak. Lassan felszívódó szénhidrátforrás, szóval a diétázók egyék gyakran. Amúgy meg mindenki, mert hasznos, változatosan elkészíthető és fiiinooooom.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése