2014. május 31., szombat

Citromos-áfonyás torta

Az úgy kezdődött, hogy múlt szombaton barátnős napot tartottunk. Sütiztünk és cipőt vásároltunk. Csak a szokásos női dolgok... A süteményt a Cake Shopban ettük, ahol szebbnél szebb finomságokat találtunk. A választás kicsit nehéz volt, de sokkal könnyebb, mint a cipőboltban... Barátnőm citromkrémes habos pitét evett, nekem az áfonyás-citromos tortán akadt meg a szemem. Puha piskóta, belül áfonya szemek, amik pinkre színezték a tésztát, kívül pedig citromos krém. Eszembe sem jutott lefotózni, csak élvezkedtünk. 
Már utána tudtam, hogy ebből lesz saját verzió is. Arra, hogy az áfonyaszemek hogyan kerülnek a süti közepébe, csak utólag jöttem rá... így én a klasszikus módon készítettem, gyorsaság szempontjából is: sütöttem egy joghurtos piskótát, kihűtöttem, félbevágtam és áfonyalekvárral megkentem. A kedvenc citromos mascarpone krémemmel bevontam, tetejét áfonyaszemekkel és egy karika citrommal díszítettem. 
Azt mondták az éhes szájak, hogy rég ettek ilyen finomat. Nekem ilyen szavakra mindig pillangózik a lelkem!



A recept:

20 dkg cukor
25 dkg liszt
8 dkg vaj
2 dl tejföl/joghurt
3 tojás szétválasztva
1 kk vaníliakivonat
1 kk citromkivonat, vagy 1 citrom reszelt héja
1 cs sütőpor
1 csipet só
5 dkg szárított, őrölt narancshéj
1 kk kardamom
opció: 1 kk mangópor

A krém:

250 gr mascarpone
2 citrom leve
1 lime leve
1-2 ek tejföl/joghurt, lazítani a krémet
3 ek porcukor

1 doboz kék áfonya (nálam 12 dkg)
1 üveg áfonyalekvár

A fehérjét az egy csipet sóval felverem, amikor félkemény, hozzáadok 2 kanál cukrot és folytatom. Mosogatás-spórolás szempontjából kezdem a fehérjével, mert a fehérjés habverővel belenyúlhatok a sárgájába, fordítva viszont nem. Szeretem, ha gyorsan haladnak a dolgok és igyekszem praktikus lenni (amúgy tökre hajlamos vagyok elúszni és csak úgy lebegni, de a süti sütés más...).
A fehérje vár a sorára, közben a sárgáját a cukorral, a vaníliakivonattal fehéredésig keverem, először kis fokozaton, majd gyorsítok. Hozzáadom a tejfölt, a citromhéjat/citromkivonatot, a puha vajat és újra elkeverem. A puha vaj nálam majdnem olvasztott volt, így is minden rendben volt a tésztával. 
A recept másképp írta, én ennél a pontnál a fehérje harmadát beleforgattam, és csak ezután szitáltam a lisztet a sütőporral és a fűszerekkel. Ha a sárgája-tejföl egyvelegbe rakom a lisztet, kemény lesz és a fehérje nehezen lazítja fel. Így azonban még folyós lesz a tészta, igazi piskóta állag.
Kardamom a Cake Shopos sütiben is volt, a mangópor és a szárított őrölt narancshéj pedig aktuális kedvenceim. Ezektől lesz ízélmény ez a torta.
Sütőpapírral bélelt tortaformába teszem és 175 fokon 40-45 percig sütöm. 

Ezalatt van időm elkészíteni a krémet. A mascarponét az összes többi hozzávalóval elkeverem. A mennyiség az én ízlésemet tükrözi, ugyanis szeretem a savanyú ízeket. Esetleg több cukrot el tudok bele képzelni, de fontos, hogy pikáns legyen. A krémet felhasználásig a hűtőbe rakom, szép kenhető keményre fog dermedni.
A tortát kihűtöm, félbevágom, áfonyalekvárral megkenem. Bevonom a fehér krémmel, körberakom az áfonyaszemekkel, közepére citromkarikát helyezek, annak közepébe pedig egy szem áfonyát biggyesztek. Visszateszem a hűtőbe fél órát, vagy fogyasztásig pihenni. 


A fotókat továbbra is okostelefonnal készítem, nulla fotós tudással. A színeken (még) nem tudok alakítani, most csak a teraszra rohantam és a korlátra tettem a szeletet. Semmi extra, csak a valóság! :) Olyan, mint egy mosolygós kisegér...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése