2013. február 11., hétfő

Borsófőzelék zöldfűszerekkel

A kedvencem. Bármennyit meg tudnék enni belőle, ha a gyomrom befogadóképessége nem lenne véges. A borsó íze nekem a mennyország. Klasszikus változatban, petrezselyemmel is, de ahogy az utóbbi években kialakítottam ezt az ízt, ehhez fogható nincs számomra. Na jó, még az aranygaluskával vetekszik. Meg Anyum céklasalátájával.
Ez a recept is ott kezdődött, hogy elköltöztem otthonról. A menta-borsó páros abban az időben kezdte hódító útját, ahhoz képest elég sokára szerettem beléjük. Először is az a feltevésem, hogy minden, ami azonos színű zöldség, ízben is megy egymáshoz. Ezért a borsó-bazsalikom páros nem volt kérdés, a petrezselyem, mint örök darab, maradt, a mentát pedig "lesz, ami lesz" alapon tettem bele az első ilyen főzelékembe. Emlékszem, épp kísérletezgettem egyedül otthon és egy pillanatig tétován álltam a felaprított menta és a borsó között. Aztán persze beleszórtam. Majd megkóstoltam. Na, velem akkor fordult egyet a világ! Annyira finom, hogy nincsenek rá szavak! Örömtáncot tudnék járni, úgy mozgatnak ezek a fűszerek, annyira felüdítenek.
Amit még újítottam a zöldborsófőzeléken, hogy a rántást és bárminemű lisztes sűrítést kihagyom. Önmagával sűrítem, végül egy kis tejszínnel, vagy tejszínes krémsajttal.

A recept:

1 fej fehér hagyma
egy kg zöldborsó
2 ek olaj
friss bazsalikom, 1 csokor petrezselyem, 6-10 levél friss menta
1 dl tejszín, vagy 2 ek tejszínes krémsajt
só, fehérbors
esetleg 1 bio zöldségleves kocka


A hagymát apróra vágom, az olajon elkezdem dinsztelni. Hozzáadom a zöldborsót, felöntöm annyi hideg vízzel, amennyi épp ellepi, sózom, fehérborsot adok hozzá, majd fedő alatt puhára főzöm.
A harmadát egy másik edénybe merem, ezt összeturmixolom és a pépet visszateszem a borsószemekhez. A víz mennyiségével vigyázni kell, mert folyós lehet, bár részemről mindegy, én mindenhogyan szeretem. A főzőtejszínt vagy tejszínes krémsajtot belekeverem, amitől megkapja üde zöld színét. Legvégül az aprított zöldfűszereket adom hozzá. Bátran a mennyiséggel, ezekből a fűszerekből szerintem nincsen sok... már csak azért sem, mert a petrus (ahogy Nagyi mondja), a bazsi (ahogy én mondom), és a menta is (ahogy mindenki mondja) emésztésjavító hatású. Gyógyítják a gyomrot, sok bennük a C-vitamin, illóolajaik frissítenek. A borsószemek pedig egyszerűen imádnivalóak!
Mindezeken kívül pedig a legjobb, hogy gyorsan elkészül, mivel a hagyma 5 perc alatt üveges lesz, a borsó 10 perc alatt megfő (közben a zöldfűszereket apríthatjuk), a turmixgép 2 percig dolgozik, mi pedig a szorgos kezünkkel másodpercek alatt készre kavarjuk.
Kötelező darab!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése