2012. május 28., hétfő

Kekszmánia

Fanatizmus a javából! Imádok kekszet sütni, a nyers tésztából hengert formázni, az ízekkel kísérletezni. Ropogós, apró, kerek nyamik, ellenállhatatlanok egytől egyig.
Ezen a héten három félét sütöttem, legálisan, ugyanis mind alkalomra készült. Baráti összejövetelre, kerti partira... és a szombati nap tiszteletére: jobban esett kekszet sütni, mint a suliba időben érkezni. Igen, ilyen is van, ilyen is vagyok.
Jöjjön először a heti kedvencem, a narancsos-korianderes keksz. A narancsra hónapok óta rá vagyok kattanva, a koriander alapfűszer a konyhámban. A receptet a neten kutattam fel.
Vágjatok bele bátran, a koriander nem érződik rajta, mégis kell bele, nélküle üres a keksz (vagyis uncsi).



A recept:


20 dkg liszt (nálam most graham)
10 dkg zabpehely (aprószeműt használtam)

20 dkg puha vaj
10 dkg porcukor - kivételesen én is ezzel készítettem
fél tk sütőpor
1 vaníliarúd kikapart magja, vagy 1 tk vaníliakivonat
1 narancs reszelt héja
1 tk koriander

2-3 ek nádcukor 

A vajat a porcukorral, a vaníliamagokkal, az őrölt korianderrel és a narancshéjjal kézi mixer segítségével krémesre keverem. Hozzáadom a lisztet, a sütőport és a zabpelyhet. Tésztát gyúrok belőle, majd formázhatok belőle hengert, vagy egy bucit. Mindkettőt a hűtőbe teszem pihenni, a hengert akár egy egész éjszakára. A henger átmérője legyen akkora, amekkora kört alkot a mutató- és hüvelykujj. Ha bucinak hagyom, fél óra pihenő is elég a hideg helyen, különben nehezen tudom formázni.
A hengert fél cm vastag szeletekre vágom, a nádcukorba forgatom és sütőpapíros tepsibe rakom. Én szilikon lapot használok, gazdaságosabb (egyszer kell megvenni) és a süti tuti nem ragad oda.
A buciból két tenyerem közt tetszőleges méretű golyókat formázok, amiket aztán ellapítok, ugyanúgy cukorba forgatom és sütőbe tolom.
Előmelegített sütőben, 180 fokon 16 perc alatt sülnek meg. Ennyi idő kell, amíg a szélük enyhén megpirul, a közepük pedig hívogató sárga marad.
Legközelebb porcukor helyett kipróbálom mézzel.
A zabpehely és liszt aránya változtatható, pl. 15 dkg liszt, 15 dkg zabpehely.
Kellemes kekszelést mindenkinek!


1 megjegyzés: