2012. szeptember 30., vasárnap

Lazacleves

Újabban odavagyok a kaporért. Feldob az íze, frissnek érzem magamat utána és nagyon jól esik a gyomromnak. Nem hiába, ugyanis a népi gyógyászat fejfájás és gyomorpanaszok enyhítésére használta. Beszéljünk inkább jelen időben, illendő lenne megismernünk elődeink, őseink életformáját, gyógy- és betegség megelőző módszereit. Én nagyon szeretem a gyógyfüveket, gyógynövényeket. Inkább velük gyógyítom magamat, mint a kémiailag előállított gyógyszerekkel. Valamint, ha valami fáj, annak fájnia kell. Persze, a fogorvosnál kérek fájdalomcsillapítót, amúgy meg szeretem azt a zsibbasztó érzést. Ha már itt tartunk, a kapor a fogínygyulladást is enyhíti, emellett jó hatással van az álmatlanságra, vízhajtó, megszünteti a felfúvódást, hányingert, és a csuklást is. Egy szóval, nyugtató hatású, illóolaja ellazítja az izmokat - az emésztőrendszer izmait is. Serkenti a tejelválasztást, ez mondjuk engem épp nem érint, de jó tudni. Ásványi anyagai közül a vas, mangán és kalcium tartalma jelentős, tehát a csontritkulás megelőzésében/javításában és a vérképzésben is segít. Antioxidáns vegyületei semlegesíti a szabadgyököket, tehát tisztán és fiatalon tartja a szervezetet.


Sok ételbe illik, van, ami elképzelhetetlen nélküle. Szerintem a lazac karakteres ízét kiemeli abból a mélységből. Ketten együtt pedig már az egészséges életmód netovábbja, hiszen azt már régóta tudjuk, hogy a lazac, és amúgy a halak is mennyire jó hatással vannak szervezetünk működésére.
A következő leves az egyik kedvenc sűrű levesem. Jó magyar módjára halas levesként a halászlé élt a fejemben, ám amikor néhány éve kinyitottam a Levesek Nagykönyve című szakácskönyvet, megörültem, hogy van más út is.


A recept:

1 és fél ek vaj
1 fej fehér hagyma
1 póréhagyma
1 kisebb édeskömény
2 ek sima liszt (teljes őrlésű, vagy graham liszttel ezúttal szerintem nem működik, elcsúfítja a levest)
7,5 dl hal alaplé - amit én zöldséglével szoktam helyettesíteni...
2 db burgonya
500 gr lazacfilé
1-2 dl tej
fél pohár tejszín
2 ek frissen vágott kapor
só, feketebors

A vajat megolvasztom, majd megfuttatom rajta az apróra vágott hagymákat és az édesköményt. 5-8 percig kevergetve pirítom. Lisztet szórok rá, majd kisebb lángon néhány percig átpirítom, közben kavarom, le ne égjen. Hozzáadom az alaplevet és az 1cm-es kockára vágott burgonyát, sózom, borsozom, majd felforralom. Kis lángra veszem, és lefedve 20 percig főzöm, amíg a burgonya megpuhul. Ezután a leveshez adom a bőrétől megszabadított és 2 cm-es kockára vágott lazacot, ami max. 5 perc alatt megpuhul - a hús kifehéredéséig tovább főzöm. A levesbe keverem a tejet, a tejszínt és a kaprot. Átmelegítem, de forrásig nem hevítem. Tálalhatom is, önmagában, vagy egy szelet sajtos krutonnal.

opciók:
- mielőtt beletenném a lazacot, a burgonyából és a levesből kiveszek egy merőkanálnyit, turmixolom és ezzel sűrítem a levest.
- a tej elhagyható, növényi tejekkel nem finom, úgyhogy szerintem elég a tejszín.
- az édeskömény kötelező hozzávaló, nélküle nem él a leves.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése