2012. szeptember 23., vasárnap

Születésnapi torta

Amikor elkezdtem serénykedni a konyhában, a sütemények és a saláták közötti végletben mozogtam. Érdekes módon, ha normál étkezésről van szó, szeretem a gyorsan elkészíthető, 10-30 perces ételeket, azonban ha a gyomrom kényeztetéséről, akár órákig is elhúzódhat az alkotás, nem unom meg. A süteménykészítés mindig óriási öröm számomra. Szeretem, ahogy az alapanyagok kooperációjából összeáll a nyers massza, majd a hő hatására elkezd átalakulni. Kicsit a világ keletkezésére emlékeztet, micsoda szürreális gondolat!



 Süteményt akkor jó sütni, ha minimum kettő embernek készül, ha ennél többnek, az még jobb :) Ha pedig alkalomra, jelen esetben születésnapra, az az igazán nagy örömszerzés.
Múlt héten egy torta elkészítése várt rám. Természetesen a célszemélyből indultam ki: tudtam, milyen ízek, színek, formák, méretek a kedvencei - utóbbi azért volt lényeges, mert szereti az apró dolgokat. Hiszen ő maga is olyan kis törékeny, mégis világrengető energiákkal rendelkezik. Az is fontos szempont volt, hogy "divatos" legyen a torta, hiszen a divat világában mozog.
Brownie-torta volt az első gondolatom, de nem szerettem volna egy barna tésztával odaállítani. Elkezdtem hát kinyitni ezt az elképzelést, és a következő összeállítás született: Nigella csokitortája volt az alap - most ez a kedvenc tésztám, mert könnyű, nem száraz és szépen sül. Mascarpone-fehércsoki krémet kentem a lapok közé, amibe időközben tettem egy kis rumot, mert egysíkúnak éreztem ezt a két ízt. A torta oldalát mandulalapokkal burkoltam, ezt sem tudtam előre. A szív szimbólumot is mindenképpen szerettem volna megjeleníteni, ez csak az utolsó fázisban állt össze.

A recept:

Tészta:

20 dkg liszt - tönköly fehér vagy graham
1,5 kávéskanál szódabikarbóna
20 dkg porcukor, helyett ugyanennyi nádcukorral is jó

4 dkg kakaópor, 20-22%-os
17,5 dkg vaj
2 db tojás
2 kávéskanál vanília kivonat

1,5 dl joghurt / vagy tejföl 

Krém:

25 dkg mascarpone
10 dkg fehércsoki
1 ek vaj
vanília kivonat, vaníliás cukor
méz
2 ek Bacardi Gold arany rum


Először is lefeleztem a mennyiséget, mert kicsi, 18 centis formában sütöttem. Tehát 1 tojást 8,7 dkg puha vajjal habosítottam robotgéppel. Amikor krémessé kezd válni, hozzáadtam 10 dkg cukrot és 2 dkg kakaóport, ezzel is elkevertem. Tejfölt használtam, ezzel sűrűbb, szaftosabb lesz a tészta. Ha nincs otthon milliliter mérőd, akkor a 0,7 dl joghurt kb 3-4 evőkanálnyi mennyiség. A 10 dkg lisztet, a kicsit kevesebb, mint egy kávéskanál szódabikarbónával a masszához adtam, persze a vanília sem maradhatott ki.
Belekanalaztam a kivajazott kapcsos formába és 180 fokra előmelegített sütőben 35 percig sütöttem. Hagytam kicsit hűlni, majd kiborítottam a formából és teljesen kihűtöttem - ha lehet, ezt rácson tegyük, hogy alul-felül tudjon távozni a hő.
Az előzőekben leírtak szerint készítettem egy másik tortalapot is.
Amikor mindkettő tortalap kihűlt, hosszú késsel kettévágtam, így lett 4 tortalapom. 

Közben összekevertem a krém hozzávalóit, majd a hűtőben hagytam összeállni a lapok hűléséig. Ez fél óra- egy óra, ha tovább hagyod, nehezen kenhető lesz. Vízgőz fölött megolvasztottam a fehércsokit a vajjal. A fehércsoki kakaótartalmánál fogva másképp működik, mint a fekete csoki, végig álljunk mellette, mert ha túlgőzöljük, egy csomós ragaccsá áll össze. Tehát a felolvadt fehércsokit a mascarponéhoz adjuk, majd habverővel simára keverjük. Érdemes ekkor édesíteni, a fehércsoki édessége miatt. Ha a mézet nem szereted, porcukorral dolgozz, illetve ha a nádcukorra esküszöl, a vízgőz fölött olvaszd meg a cukrot a vajjal, majd utána tedd bele a fehércsokit. A lényeg, hogy egynemű krémet kapj. Vaníliakivonat és ízlés szerinti rum - sütőrum kizárva, annak az íze egyáltalán nem megy ehhez a szép fehér krémhez.
A mandulalapokat száraz serpenyőben enyhén megpirítottam, majd hagytam hűlni.

Következhet a torta összeállítása.
Bár 4 lapom volt, végül csak 3 lapot használtam, így lett harmonikus méretű (magasságot és szélességet figyelembe véve). Szemmértékünket használva felezzük el a krémet, az egyik felét betöltjük, a másik felét kívülre kenjük. Az alsó lapra került 3 evőkanál krém (nem púpozott), újabb tortalap, majd újabb 3 evőkanál krém, és az utolsó tortalap. Ezután kívülről is megkentem a tortát: jutott a tetejére és az oldalára is.
Oldalára ezután elkezdtem a  mandulalapokat ragasztgatni - ez türelmet igénylő munka volt, ugyanis volt, hogy a hiányzó részeket egyenként töltöttem ki.
Utolsó simításként a pink ételfestékkel 3 pöttyből kiindulva, egy fogpiszkáló segítségével lángoló szív alakot rajzoltam a torta közepére - ezzel igyekeztem kifejezni az ő szívének minőségét és az én szeretetemet, amivel a torta készült.
Még egyszer, Boldog születésnapot, Ági!



 Saját készítésű tortadísz, Swaroski kristályos strasszokkal




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése