2012. május 19., szombat

Óda a zabkásához

Reggeli nélkül nem indulhat a nap, illetve nem tud indulni. Ébredés után 1-2 órán belül ennem kell, különben ideges és beszámíthatatlan leszek. Gyümölcs, gabona, ami a legjobban esik a korai órákban.
A zabbal való szerelem évekkel ezelőtt kezdődött, amikor elkezdtem figyelni az étkezésemre és az egészség lényegi szempont lett. Az első próbálkozás bolti müzli volt, akkor még nem figyeltem rá, hogy tele van cukorral. Már nem emlékszem, hogyan kerültem kapcsolatba a zabkásával, mindenesetre jó ideje itthon készítem a reggeli müzlit. Percek alatt megvan, ízlésünk végtelen számú változatot tár elénk. Leggyakrabban narancslé, fahéj, kókusztej, lime, pirított mandula, vörösáfonya a belevaló. Aztán, mindig, ami otthon van. Jelenleg az eper szerelmese vagyok, mindig van a hűtőben, persze most a zabkásába is raktam. Amikor csokihiányom van, kakaóport szórok bele, és ha narancslével főzöm, még cukor/méz sem kell bele, eléggé édes lesz. Csak mint a reggeli turmixomban.



A recept:


2 marék zabpehely
2 narancs kifacsart leve
fél dl kókusztej, vagy 2 ek kókusztejpor
pár szem pekándió aprítva
fél lime kifacsart leve, esetleg reszelt héja is
5 levél menta aprítva

A zabpelyhet vastag aljú lábasba szórom. Néha meg is pirítom, de leginkább csak ráöntöm a narancsok levét, a kókusztejet, a lime levét és elkezdem főzni közepes lángon. A zabpehely kiengedi magából az ún. nyákot, ettől sűrűsödik be, lesz kása állagú. Amikor elérte a kívánt állagot, leveszem a tűzről, beleszórom a pekándiót és a mentát. Ha nagyonnagyon éhes vagyok, csak úgy a lábasból kanalazom... ha eszembe jut a türelem, akkor gusztusosan tálalom. Szép reggelivel jól kezdődik a nap!



Pár szó a zabról: nagy a rost, és alacsony a zsírtartalma. Segít csökkenteni a vér koleszterinszintjét, a vércukorszintet stabilizálja. Gazdag a mész és foszfortartalma, így a csontképződést segíti, a körömnövekedésre is jó hatással van. Rostjai segítenek tisztítani a vastagbelet, tehát az emésztésre rendkívül jó hatással van és mindenféle durva betegség (ld. rák) megelőzésében segít. Idegnyugtató hatása van, az egész szervezetet kiegyensúlyozza. Eltelít, de nem nehezít és felpörget.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése